Τρίτη, 14 Οκτωβρίου 2008

προσωκρατική φιλοσοφία

Παρμενίδης Συνέχεια

36 Γιατί τίποτε άλλο δεν υπάρχει ούτε θα υπάρξει
εκτός από το ον, γιατί αυτό η μοίρα το ανάγκασε
νά υπάρχει ως όλο και ακίνητο. Γι' αυτό όλα θα είναι
απλά ονόματα,
όσα οι θνητοί έταξαν πεπεισμένοι πως είναι αληθινά,

40 "τη γέννηση" και τη "φθορά", το "είναι" και το
"μη είναι"
και "αλλαγη τόπου" και "μεταλλαγή φωτεινού χρώματος"
Catherine Osborne
Oxford University Press
Παρμενίδη απόσπασμα 8,στίχοι 36 έως 41
....................................................
Απόσπασμα 1. 28-32

Θέλω, όμως να τα μάθεις όλα,
τόσο την ακλόνητη καρδιά της καλοστρογγυλεμένης
αλήθειας
όσο και τις γνώμες των θνητών που δεν έχουν μέσα τους
αληθινή βεβαιότητα.
Ωστόσο,θα μάθεις κι αυτά: πως αυτό που πιστεύουν
χρειάζεται πραγματικά να είναι, επιμένοντας να
διαπερνά τα πάντα σε όλη τους την έκταση.

Απόσπασμα 2
Αλλά έλα, θα σου πω -πάρε το λόγο μου στην καρδιά
σου όταν τον ακούσεις-
ποιοι είναι οι μόνοι δρόμοι αναζήτησης να σκεφθείς:
ένας, ότι "είναι" και ότι δεν υπάρχει το "μη είναι"
είναι το μονοπάτι της πειστικότητας, διότι ιχνηλατεί την
αλήθεια,
ο άλλος, ότι δεν είναι και η ανάγκη είναι να μην είναι,
ο οποίος λέω ότι είναι ένας δρόμος
πέρα από την κατανόησή μας...

Απόσπασμα 6. 3-5
Διότι πρώτον, από αυτόν το δρόμο της αναζήτησης σε
εμποδίζω
και δεύτερον, από εκείνον στον οποίο οι θνητοί που δεν
γνωρίζουν τίποτε,
περιπλανώνται με δύο γνώμες...

Απόσπασμα 7. 2-6
Συγκράτησε τη σκέψη σου από αυτόν το δρόμο της ανα-
ζήτησης,
και μην αφήσεις τη συνήθεια να σε παρασύρει σε αυ-
τόν το δρόμο
να διασκορπίσεις το τυφλό σου μάτι, το αυτί σου που
αντηχεί και τη γλώσσα'
αλλά κρίνε με τη λογική την απόδειξη που αντέχει
και που φανερώθηκε από εμένα..

Απόσπασμα 8. 50-54, 60-61
με αυτό τελειώνω το πιστευτό επιχείρημα και στοχασμό
για την αλήθεια' από δω και πέρα, μάθε τις γνώμες των
θνητών,
ακούγοντας τον απατηλό κόσμο της ποίησής μου.
Διότι κατέληξαν οι γνώμες τους να ονομάσουν δύο
μορφές,
από τις οποίες η μία δεν είναι από ανάγκη -διότι
απομακρύνθηκαν.
* * *

Σου κάνω γνωστή αυτή τη διάταξη του κόσμου
σαν πιθανή για να έχεις το προβάδισμα μπροστά σε
κάθε ανθρώπινη γνώμη.

Πλαίσιο 9: Στίχοι σχετικά με την αξία του Δρόμου της Δοξασίας
...............................................................................................................
Catherine Osborne
Oxford University Press

Ο Παρμενίδης πραγματικά έκανε για την επιστήμη εκείνο που
ο Πλάτων θα έκανε αργότερα τόσο για την ηθική όσο και για
την αισθητική: μας θέτει σε επαγρύπνηση ως προς το γεγονός
ότι οι απόψεις είναι απλώς απόψεις και μπορεί να διαφέρουν
σε σημαντικό βαθμό. Μπορεί όμως ακόμη να υπάρχει μία μο-
ναδική αλήθεια, η οποία δεν χρειάζεται να είναι όπως την εί-
χε σκεφθεί κανείς. Η αναζήτηση της γνώσης είναι η αναζήτη-
ση της πρόσβασης στην αλήθεια και όχι η συλλογή απόψεων
άλλων ανθρώπων. Η φιλοσοφία διεξάγει την αδιάκοπη έρευ-
να της για την αλήθεια, ακολουθώντας τα βήματα του Παρμε-
νίδη και σεβόμενη περισσότερο τα ισχυρά και αταλάντευτα λο-
γικά επιχειρήματα παρά τον ποικιλώνυμο συρφετό των ανε-
ξέταστων απόψεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

HTML